Istanbul: Kilometrové dopravné zápchy zmizli vďaka celomestskej parkovacej politike

Počet osobných automobilov v tureckej metropole stúpol od roku 2003 z 900-tisíc na 2,1 milióna. Podľa Tureckého štatistického úradu na istanbulských cestách každý deň pribúda 500-600 nových áut. Mesto však disponuje s iba niečo viac ako 200-tisíc verejnými parkovacími miestami. Ako sa predstavitelia najväčšieho mesta Turecka popasovali s touto výzvou?

Istanbul predstavuje so svojimi 13,6 miliónmi obyvateľov jednu z najväčších mestských aglomerácií v Európe, ktorá je rozdelená na 39 administratívnych mestských častí. Charakterizuje ho intenzívna automobilová doprava, ktorá dlhé roky ochromovala centrum mesta.

Nová stratégia parkovania

V meste chýbal dostatok parkovacích miest a existujúce kapacity neboli využívané efektívne. V snahe znížiť počet automobilov, ktoré by denne vstupovali priamo do centra, sa mesto rozhodlo parkovanie na verejných priestranstvách spoplatniť zavedením jednotnej celomestskej parkovacej politiky.

Ako to funguje? Hodinová sadzba sa odvíja od vzdialenosti od centra. Čím bližšie k centru chce šofér zaparkovať, tým viac si musí priplatiť. Vodiči sú motivovaní odstaviť svoje auto iba na nevyhnutne potrebnú dobu, a tak sa na jednom parkovacom mieste v priebehu dňa vystrieda viacero áut. Dlhodobé státie na ulici sa následne presúva do oblastí mimo hlavných dopravných tepien.

Novú parkovaciu politiku realizuje spoločnosť ISPARK, ktorá v Istanbule spravuje vyše 100 000 parkovacích miest. Okrem vyberania poplatkov, udržiavania kvality parkovacích miest a kontroly správnosti parkovania sa spoločnosť zamerala aj na realizáciu viacerých projektov, ktoré podporujú využívanie verejnej dopravy, pešieho spôsobu  prepravy a cyklistiky. Tieto projekty financuje ISPARK predovšetkým zo zdrojov získaných z poplatkov za parkovanie. ISPARK vďaka vybudovanej infraštruktúre zabezpečuje aj jednoduchý prístup hromadnou dopravou k historickým pamiatkam či obchodným centrám.

Zaparkuj a zvez sa

V rámci projektu „Park and Ride“ (Zaparkuj a zvez sa) ISPARK vytvoril na viac ako tridsiatke lokalít záchytné parkoviská s celkovou kapacitou 7600 parkovacích miest. Vyrástli najmä v zónach s vysokou hustotou dopravy, kde šoféri odstavia svoje auto a ďalej pokračujú metrom, metrobusom, trajektom, prípadne inou formou verejnej dopravy. Pre samotných cestujúcich je to najrýchlejší spôsob cestovania do práce a nesporné sú aj výhody pre životné prostredie. Vďaka projektu Park and Ride sa emisie CO2 ročne znížili až o 700 ton.

Istanbul na dvoch kolesách

Okrem toho, spoločnosť ISPARK vybudovala sieť požičovní verejných bicyklov. Obyvatelia Istanbulu a  turisti si od októbra 2012 môžu zapožičať 100 bicyklov na 10 stanovištiach umiestnených na pobreží, medzi mestskými časťami Kadıköy a Kartal. Do mája 2013 boli bicykle využité 5000-krát a spoločnosť plánuje rozšíriť ich kapacitu na 288 kusov.

 

Zdroje:

ispark.com

Medzinárodný seminár zo 6. Mája 2013,

organizátor Energetické centrum Bratislava v spolupráci a Magistrátom mesta Bratislava v rámci projektu UNDP/GEF „Udržateľná doprava v Bratislave“