Deľte sa o auto a šetrite. Peniaze aj životné prostredie

Deľte sa o auto a šetrite. Peniaze aj životné prostredie

„Kúpili by ste si celú kravu, ak chcete iba pohár mlieka? Prečo potom kupujete auto, keď sa chcete iba zviezť?“ pýta sa odborník na udržateľnú dopravu z nemeckých Brém, Michael Glotz-Richter, s ktorým sme sa stretli pri príprave viacerých odborných seminárov projektu Rozvojového programu OSN a Globálneho environmentálneho fondu Udržateľná doprava v Bratislave.

Je pravdou, že priemerné auto denne jazdí iba 1 hodinu. Zvyšok dňa stojí zaparkované – často na ulici, kde zaberá verejný priestor. Pritom existuje služba, pri ktorej platíte za auto iba vtedy, keď ho skutočne potrebujete.

Ako na to a čo to stojí?

Car-sharing, čiže zdieľanie áut, je určený pre tých, ktorí nepotrebujú auto každý deň.  Základný princíp je podobný fungovaniu klasických požičovní áut. Vozidlo si však nemusíte zapožičať na celý deň, ale napríklad len na 1-2 hodiny.

Na úvod sa elektronicky zaregistrujete do systému a zaplatíte jednorazový poplatok. Po kontrole osobných údajov vám spoločnosť vydá identifikačnú kartu s osobným PIN kódom, pomocou ktorej si môžete rezervovať konkrétne vozidlo z dostupných stanovísk. Car-sharingové auto si môžete zobrať v konkrétny čas a na konkrétnom stanovisku, používať ho počas objednanej doby, a potom ho vrátiť späť na to isté miesto, odkiaľ  ste s ním odišli.

„Nie ste zaťažený opravami, výmenou zimných pneumatík, platbami za benzín či poistkami. Zaplatíte len za kilometre a za čas požičania auta. Využijete ho možno desať alebo pätnásťkrát mesačne a podobne ako za telefón vám potom príde účet, ktorý zaplatíte,“ vysvetľuje hlavný dopravný inžinier mesta Bratislava Tibor Schlosser.

Môžete si dokonca vybrať aj typ auta – od malého, cez terénne až po luxusné – podľa svojej aktuálnej potreby. Výberom veľkosti auta ovplyvníte svoje výdaje aj množstvo vyprodukovaných emisií. Zdieľané autá okrem toho šetria aj verejný priestor. Jedno auto v systéme zdieľania môže nahradiť až 15 áut vo vlastníctve občanov alebo firiem. Car-sharing preto pomáha znížiť počet vozidiel v premávke a zbaviť mestá dopravných kolón a znečistenia ovzdušia.

Car-sharing sa oplatí aj finančne – ak ročne nenabeháte viac ako 10 000 – 15 000 kilometrov. Užívatelia americkej car-sharingovej služby Zipcar napríklad ročne najazdia okolo 9 000 kilometrov a mesačne ušetria 500 dolárov (v porovnaní so šoférmi, ktorí majú vlastné auto).

Tento systém je výhodný nielen pre jednotlivcov, ale aj pre firmy. Analýza spoločnosti EcoLibro napríklad ukázala, že firma, ktorá vlastní 41 áut, z nich reálne naplno využíva iba 35. Šesť vozidiel má teda v nákladoch zbytočne. Najideálnejším riešením pre firmy je podľa Glotz-Richtera nahradiť firemné vozidlá systémom zdieľania áut, t.j. car-sharingom. Okrem nákladov na samotné autá sa firmy zbavia aj nákladov na súvisiace parkovanie služobných vozidiel.

Spoločný odvoz v zahraničí

V Bratislave zatiaľ takáto schéma zdieľania áut nefunguje, hoci ju mesto dlho plánovalo a vysúťažilo aj spoločnosť, ktorá mala car-sharing prevádzkovať. Mesto sa však rozhodlo riešenie tejto témy presúnúť do dalšieho volebného obdobia.

Za hranicami sa car-sharing stáva bežnou súčasťou mestskej mobility obyvateľov. Časté je zvýhodňovanie zdieľaných áut pri parkovaní alebo využívaní bus pruhov, kde sa car-sharingové autá môžu zaraďovať, a tak sa  v uliciach mesta rýchlešie pohybovať.

Najbližšie si môžete car-sharing vyskúšať v susednej Viedni alebo Brne, kde car-sharing prevádzkuje občianske združenie Autonapůl.

Zdroje: ekonomika.etrend.sk; zipcar.com; ecolibro.de