Cyklistike v Bratislave svitá na lepšie časy

Cyklistike v Bratislave svitá na lepšie časy

7. 5. 2014, Bratislava -  Počet cyklistov v bratislavských uliciach sa za posledný rok zdvojnásobil, mesto pripravuje spustenie systému zdieľania verejných bicyklov a budujú sa aj nové cyklotrasy.

Mestská mobilita je v mnohých krajinách mimoriadne závislá na používaní automobilov, čo  má množstvo negatívnych dopadov na naše životy. Každodenná invázia áut vedie k dopravným zápcham, znečisteniu ovzdušia a vysokým hladinám emisií CO2, hlučnosti, ako aj zaberaniu verejných priestranstiev.

Väčšina jázd sa realizuje v meste a sú to jazdy zväčša len na krátke vzdialenosti. To vytvára priestor pre intenzívnejšie využívanie ekologických foriem dopravy, akou je aj cyklodoprava. K čistejšiemu ovzdušiu a riešeniu problémov s dopravnými zápchami chce podporou cyklistiky prispieť aj Bratislava. “Podpora cyklistickej dopravy patrí medzi priority bratislavskej samosprávy a vďaka jej aktívnej finančnej podpore chceme zvýšiť podiel cyklistickej dopravy na celkovej doprave v meste,” uviedol riaditeľ kancelárie primátora Ľubomír Andrassy.

Dvojnásobný nárast cyklistov

Bicykel je každodenným dopravným prostriedkom pre takmer 4 % mladých Bratislavčanov vo veku do 35 rokov. Aspoň raz týždenne cestuje na bicykli približne 10 % obyvateľov. Hoci sa počet cyklistov za posledných 12 mesiacov zdvojnásobil, cyklistika má stále najnižší podiel na doprave v meste.

Na bicykel by podľa sociologického prieskumu medzi obyvateľmi Bratislavy, ktorý uskutočnil projekt Rozvojového programu OSN a Globálneho environmentálneho fondu „Udržateľná doprava v Bratislave“ v lete minulého roku, presadlo viac ľudí, ak by sa zvýšil počet vyhradených cyklistických trás a bicyklovanie by sa tak stalo bezpečnejším.

Nová cyklotrasa spojí budovu Slovenského národného divadla s mostom Apollo

Cyklisticky index

Bratislava má čo do počtu kilometrov rozsiahlu sieť cyklotrás – 99,790 km1. Na 1000 obyvateľov však pripadá iba 0,240 km trás. Potrebná je nová cyklistická infraštruktúra, ktorá v Bratislave pribudne aj tento rok. Podľa rozpočtu do jej vybudovania mesto zainvestuje 410-tisíc eur.  Komisia mesta pre cyklistickú a pešiu dopravu navrhla budovať nové cyklotrasy, ktorými sa pospájajú už tie existujúce. Medzi prioritné projekty patrí spojenie lokality pri novej budove Slovenského národného divadla s mostom Apollo.

“Nechceme, aby cyklotrasy viedli odnikiaľ nikam. Realizovaný úsek na Pribinovej ulici nadväzuje na významnú cyklistickú križovatku mestského aj turistického charakteru pri moste Apollo,” vysvetlil poradca primátora Michal Feik. “V ďalšej etape spojíme Euroveu so Starým mostom, čím po rekonštrukcii tohto mosta vznikne ďalšia dôležitá cyklotrasa,” dodal.

Plánovaná je aj oprava existujúcej trasy na Trenčianskej ulici. Projektová dokumentácia by mala byť pripravená aj k trasám Jarovce – hrádza či Trnavské mýto – Rožňavská. Rovnako je na rok 2014 zámerom aj realizácia prvej etapy cyklotrasy na Devínskej ceste.

Mestské bicykle

ba_bike-web_r1668_resVýznamným projektom podporujúcim cyklistickú dopravu bude automatická požičovňa bicyklov, tzv. bikesharing, ktorý chce mesto spustiť už v druhej polovici tohto roka. Magistrát momentálne vyberá vhodného dodávateľa.

Bicykle budú v prevádzke 24 hodín denne. Záujemcovia si ich budú požičiavať jednorazovo alebo na predplatnú kartu. Cena bude dostupná, aby prilákala tak turistov, ako aj domácich.

V prvej fáze by sa malo nainštalovať dvadsaťštyri staníc so 120 bicyklami, a to od Hlavnej stanice až po nábrežie Dunaja. Bicykle sa budú dať požičať pri Eurovei, pri novom Slovenskom národnom divadle, na Kamennom námestí, či na autobusovej stanici. Celkovo by malo v Bratislave vyrásť 40 staníc s 230 bicyklami. Mesto to bude stáť 610-tisíc eur.

Do práce na bicykli

Vedeli ste, že zamestnanci, ktorí chodia do práce pešo alebo na bicykli sú šťastnejší, zdravší a produktívnejší ako tí, ktorí chodia do práce autom?  Denná 30-minútová jazda na bicykli môže predĺžiť očakávanú dĺžku života o 2 až 9 rokov; pri bicyklovaní sa posilňuje 120 svalov a v priebehu jedného roka je možné zhodiť až 3 kg hmotnosti. Tieto skutočnosti si uvedomujú aj firmy zo združenia Business Leaders Forum, ktoré sa zúčastnili workshopu o podpore nemotorovej dopravy u svojich zamestnancov.

V bicyklovaní do práce môžu zamestnanci firiem v priebehu mája tohto roku aj súťažiť. Národný cyklokoordinátor Peter Klučka vyhlásil prvú celonárodnú cyklistickú súťaž „Do práce na bicykli“. Spolu s ďalšími takmer 30 mestami sa zapojila aj Bratislava.

„Jedným z cieľov je, aby zamestnávatelia motivovali zamestnancov k používaniu bicykla na dochádzanie do práce,“ povedal za organizátorov Michal Malý zo združenia Cyklokoalícia, ktoré súťaž koordinuje v hlavnom meste.

1 Zdroj: http://www.cyklodoprava.sk/stav-cyklistickej-infrastruktury-vo-vybranych-mestach-v-roku-2013/