Bratislavčania si vyskúšali systém požičiavania verejných bicyklov a zdieľania áut

Využívanie verejných mestských bicyklov či zdieľanie áut a jázd obyvateľmi Bratislavy boli hlavnými témami stredajšej diskusie na Námestí SNP, ktorú pri príležitosti Európskeho týždňa mobility zorganizovalo Energetické centrum Bratislava (ECB) a Magistrát hlavného mesta v rámci projektu Globálneho enviromentálneho fondu a Rozvojového programu OSN (GEF/UNDP) Udržateľná doprava v Bratislave.

Bratislavčania s predstaviteľmi mesta diskutovali o pripravovaných aktivitách v tejto oblasti a zástupcovia prevádzkovateľských spoločností im názorne predviedli, ako systém bike-sharing (požičiavanie mestských bicyklov) a car-sharing (zdieľanie automobilov) v praxi funguje. 

Bratislavských motoristov od jazdy autom odradia iba neúnosné kolóny a možnosť ušetriť čas využitím inej formy dopravy. Tak zneli závery kvalitatívneho prieskumu medzi obyvateľmi mesta, ktorý bol realizovaný v júli tohto roku, pripomenul počas diskusie hlavný dopravný inžinier Bratislavy Tibor Schlosser.

Sieť verejných bicyklov ponúka náhradu za individuálnu alebo hromadnú dopravu pre tých, čo nemajú vlastné bicykle a neplánujú si ich zakúpiť. Na krátke vzdialenosti, do 7 km, je bicykel najrýchlejším dopravným prostriedkom. Niektorí ľudia sú však voči bike-sharingu skeptickí a obávajú sa jeho poškodenia a rozkradnutia vandalmi. Charles Buttler z firmy Homeport, ktorá vyhrala verejnú súťaž na dodanie systému pre Bratislavu, uviedol príklad z Moskvy, kde sa obavy z krádeží ukázali ako neopodstatnené a v súčasnosti je moskovský bike-sharing jedným z najdynamickejšie rastúcich  systémov tohto druhu na svete. „Systémy bike-sharingu nefungujú iba vtedy, ak majú málo bicyklov alebo sú stanoviská bicyklov ďaleko od seba.“ upozornil Buttler.

Poradca primátora Bratislavy pre dopravu Michal Feik obyvateľov informoval, že mesto má záujem o zriadenie  20 stanovísk verejných bicyklov v centre mesta, v blízkosti nákupných centier na oboch brehoch Dunaja, hlavnej stanice a autobusovej stanice. Požičiavanie bicyklov by malo byť pre ľudí cenovo dostupné. Prvú polhodinu jazdy chce mesto ponúkať zadarmo. „Systém budú môcť využívať nielen miestni obyvatelia, ale aj náhodní okoloidúci a turisti,“ povedal Peter Štefaňák z Homeportu.

Priemerné auto jazdí iba 1 hodinu denne. Zvyšok dňa stojí zaparkované a ľudí stojí zbytočné náklady, povedal Michal Feik. S car-sharingom platíte za auto iba vtedy, keď ho skutočne využívate, doplnil.

Princíp „zdieľania auta“ vychádza z klasického prenájmu motorového vozidla, Nie je však nutné si ho zapožičať na celý deň, ale napríklad aj len na 1-2 hodiny . Praktické fungovanie systému predstavila Simona Nádašiová zo súkromnej spoločnosti Avalon, ktorá má záujem v Bratislave tento systém prevádzkovať. Záujemca sa podľa nej najskôr elektronicky zaregistruje do systému a zaplatí jednorazový poplatok. Po kontrole jeho osobných údajov mu spoločnosť vydá identifikačnú kartu s osobným PIN kódom, pomocou ktorej si bude môcť rezervovať konkrétne vozidlo z dostupných stanovísk.

Prevádzkovateľ sa bude starať o technický stav vozidiel, ich poistenie, čistotu, dostupnosť na stanovištiach, ako aj tankovanie pohonných hmôt. V prípade akýchkoľvek problémov sa vodiči budú môcť obrátiť na non-stop call centrum.

Začiatkom tohto roka sa v Bratislave spustil projekt „zdieľania jázd“ (car-pooling), v rámci ktorého majú obyvatelia možnosť využiť alebo ponúknuť voľné miesto vo svojom aute napríklad pri ceste do práce. Portál greenriders.sk, resp. zvezsuseda.sk má podľa Petra Števčaťa v súčasnosti 1700 zaregistrovaných užívateľov a do projektu sa zapájajú aj bratislavské firmy, zatiaľ tie väčšie.

Cieľom všetkých uvedených projektov (t.j. bike-sharingu, car-poolingu a car-sharingu) je znížiť počet vozidiel v premávke a zbaviť mesto dopravných kolón.